اوقات شرعی

ساخت وبلاگ

در این بخش قصد داریم یک مقایسه گذرا در باب دعاهای ادیان الهی با مکتب نو ظهور و مادی شیطان پرستی داشته باشیم.

البته شاید این مقایسه درست نباشد. ولی چاره ای نیست، جز اینکه برای بیان حقیقت، گاهی کلام حق در کنار کلام کفر قرار گرفته و مقایسه شود. چه اینکه خداوند بندگان خود را اینگونه معرفی می نماید.

قرآن در این باره می فرماید:

الذین یستمعون القول و یتبعون احسته اولئک الذین هداهم الله و اولئک هم اولوا الالباب «کسانی که سخنان را بشنوند و از نیکوترین آنها تبعیت می کنند. آنها کسانی هستند که خداوند آنان را هدایت کرده و آنان صاحبان عقل و خرد هستند»

بنابراین امیدواریم که این مقایسه خود سبب ارج نهادن به کلام الهی شود. و صاحبان خرد و درایت با مطالعه و مقایسه این دعاها حقیقت را دریابند.

چه اینکه قرآن می فرماید: لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی « هیچ اجباری در پذیرفتن دین نیست. حقیقتاً هدایت از گمراهی آشکار است.»

اینک پیش از هر چیز نمونه هایی از دعاهای کتاب مقدس شیطان پرستی و سپس نمونه هایی از تورات و انجیل را می آوریم. و آنگاه در مقایسه با کلام الهی ملاحظه خواهید فرمود که چه تفاوتی میان لفظ دعای الهی و دعای شیطان پرستی وجود دارد.

 

دعاهای شیطان پرستی (سیطنیسم):

«به نام شیطان. ای فرمانروای زمین، ای پادشاه جهان،من گردن می نهم نیرویی از تاریکی را که امانت گذارده فرمانروای دوزخی بر روی دوش من. باز کن پهنای دروازه های جهنم را. و برسان اکنون، از عمق وجودم سلامم را به برادرت (خواهرت) و دوستت.

ببخش مرا به خاطر سخنان زیادم که از همه جا گفته ام.

من تحیر دارم از نام تو. چون که بخشی از خود من است. من زندگی می کنـم همانند چهارپایـان در مزرعه و شاد هستم از این زنـدگی حیوانی و شهوانی. من طرفدار عدالتم و نفرین می فرستم بر پوسیدگی.

کنار تمام خدایان درون چاه؛ مـن گردن می نهـم چیزهایی را

که باید بگویم رخ خواهد داد. بیرون بیا و به نام خودت به این نامه و خواسته های من جواب بده»

«پیش بفرست پیامبر شهوت و لذت را و بگذار زشتی ها در تاریکی من جلوه گر شوند، تا بتوانم آنها را انجام دهم.

اکنون می خواهم، نشانه های خود را جمع آوری کنم و تصویری از آفرینش بکشم. اژدهای بالدار منتظر رهایی است».

لاوِی دعا را تا اینجا ادامه می دهد که مرد و زن هر کدام باید جملات مخصوص خود را بگویند. که متأسفانه با توجه به مستهجن بودن مضامین دعا، آن را وا می گذاریم.

در یکی دیگر از نیایشهای کتاب شیطان پرستی در برابر شیطان، می توان به این مورد اشاره کرد.

 

 

برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید 

اوقات شرعی...
ما را در سایت اوقات شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : اوقات شرعی owghat بازدید : 301 تاريخ : سه شنبه 24 بهمن 1396 ساعت: 13:27

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ وَ بِهِ نَسْتَعِینَ إِنَّهُ خَیْرٌ نَاصِرٍ وَ مُعِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَ عَلَى آلِهِ آلِ اللَّهِ وَ اللَّعْنُ الدَّائِمُ ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ الجمعین اللهم إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ.

 

خوب به یاری خدای عزوجل، انشاالله می خواهم از امشب بحثی را پیرامون سر اذان و اقامه در خدمتون شروع کنیم. تقریبا اون حالا مقدمات و مقارنات نماز، راجع به سر طهارت، مکان، پوشش، وقت و قبله، الحمد الله نکاتی مطرح شد. 


اذان و اقامه دارای اسرار عظیمه ای هستند.
حالا دیگه وارد کَاَنّه خود نماز میخواهیم بشویم و حتی مدت ها قبل یکی از اساتید می فرمودند کی به خود نماز می رسیم؟ من خیلی علاقه مندم و آرزو دارم ببینم سرّ خود نماز رو کی وارد می شیم؟ حالا ان شالله از امشب می خواهیم وارد سرّ درواقع خود نماز و اذان و اقامه بشویم.

 

همین جا ابتدا عرض بکنم که اذان و اقامه دارای اسرار عظیمه ای هستند، و هر جزء جزء اون ها واقعا دارای سری است. اولا چرا اذان؟ چرا این تکبیرات؟ و نکات شریفه ای، مثلا شما ببینید اذان و اقامه با اسم شریف الله شروع میشوند و با اسم شریف الله خاتمه پیدا می کنند. ببینید: "الله الکبر" بعد" لااله الا الله" 
شروع هردو با اسم جلاله و ختم اونها با اسم جلاله است. اینها چرا؟ اینها اسرار است.


نماز، خودش مقام و قرب است. وصل است. نه راه قرب و راه وصل!
حالا اما امشب یه مقدمه ابتدا خدمت شما شروع بکنیم اول یه نکته ی بسیارمهم و جالب رو دقت بکنیم. ببینید آقا! نماز، خودش مقام و قرب است. وصل است. نه راه قرب و راه وصل! راه نیست. حالا چرا راه نیست؟ چون آقا ... اصلا یه سوال من اینجا مطرح بکنم.گاهی اوقات دیدید بعضی ها سوال میکنند راه های سلوک الی الله چی هستند؟ یه سالک از چه راهی باید حرکت بکند؟ یا بعضی سوال های دیگر مثلا منزل هایی که بین سالک و خدای متعال است چند منزل است؟ خوب در جواب این ها چه باید گفت ؟

 

 

برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید

اوقات شرعی...
ما را در سایت اوقات شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : اوقات شرعی owghat بازدید : 462 تاريخ : سه شنبه 24 بهمن 1396 ساعت: 13:11

نمازجمعه
​نماز جمعه یکی از بزرگترین برنامه های عبادی سیاسی اسلام است که با تکرارش در هر هفته، روح عبادت و تقوی را در کالبد اجتماع می دمد و مسلمانان را در جریان سیاست ها قرار می دهد.

امام جمعه که باید فردی عادل، متقی و آگاه به مسائل اجتماعی باشد از طرف ولی فقیه در زمان غیبت امام زمان (عليه السلام) تعیین می گردد و مردم را با خطبه های خود پند و نصیحت می دهد.


اهمیت نماز جمعه
​رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) فرمود:

«هرکس از روی ایمان و به قصد اطاعت از فرمان خدای تعالی به نماز جمعه بیاید عمل خود را از سر بگیرد.»

و نیز آن حضرت فرمود:

«هرکس روز جمعه وضو بگیرد و وضوی خود را نیکو کند سپس به نماز جمعه حاضر شود و خطبه ها را گوش دهد و در موقع ایراد خطبه سخنی نگوید خداوند گناهان جمعه تا جمعه اش را می آمرزد بلکه سه روز دیگر هم اضافه می فرماید.»

و نیز فرمود:

«نماز جمعه حج فقراست.»

امام صادق (عليه السلام) فرمود:

«هیچ قدمی نیست که به سوی نماز جمعه بشتابد مگر اینکه خداوند آتش را بر بدن او حرام می فرماید.»


عقاب ترک نماز جمعه
​رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) فرمود:

«هرکس نماز جمعه را از روی بی اهمیتی و سبک دانستن آن سه بار ترک کند خداوند قلب او را مهر می کند که دیگر حقایق دین را نمی فهمد.»

البته طبق روایات نماز جمعه از عده ای برداشته شده و بر آنها واجب نیست.

امام باقر (عليه السلام) می فرماید:

«نماز جمعه از نه دسته برداشته شده: افراد غیربالغ، افراد مسن، مجنون، مسافر، عبد، زن، مریض، نابینا و آنان که تا محل نماز جمعه بیش از دو فرسخ فاصله دارند.»

رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) فرمود:

«ای علی، بر زنان نماز جمعه و جماعت نیست و نباید با صدای بلند اذان و اقامه بگویند.»

 

 

برای ادامه مطلب کلیک کنید 

اوقات شرعی...
ما را در سایت اوقات شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : اوقات شرعی owghat بازدید : 308 تاريخ : سه شنبه 17 بهمن 1396 ساعت: 18:56

امروز با کمک رایانه‌ها، مشکلی از نظر محاسباتی وجود ندارد و امکان محاسبه و درج اذان صبح و سایر اوقات شرعی با دقت ثانیه وجود دارد؛ ولی به دلایل علمی همچون تاثیر موقعیت دقیق جغرافیایی، دما و رطوبت و... چنین کاری غیر علمی است، بنابراین اعداد با دقت دقیقه گرد می‌شوند.


 به گزارش مشرق، در دین اسلام برای شناخت زمان به جای آوردن فرایض دینی از معیارهای ساده و منطبق با طبیعت استفاده شده که نمونه‌های بارز آن، آغاز و پایان ماه قمری بر اساس رویت هلال ماه و اوقات شرعی بر پایه موقعیت خورشید در طول شبانه‌روز است. معمولا با ورود به ماه مبارک رمضان، توجه به اوقات شرعی بیشتر می‌شود، از این‌رو در مطلب زیر این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم.

اذان صبح
وقتی خورشید در نیمه‌های شب در پایین‌ترین ارتفاع زیر افق قرار دارد، پرتوهای آن توسط ناظر زمینی دیده نخواهد شد؛ اما پس از چند ساعت، اولین پرتوهای خورشید به لایه‌های بالای جو برخورد کرده و منعکس و پراکنده می‌شوند.
 
زمان اذان صبح بر اساس مشاهده اولین روشنایی سپیده صبحگاهی (فجر صادق) تعریف می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که خورشید هنوز زیر افق است و بر اساس رصدها، می‌توان تحقیق کرد اگر خورشید چند درجه زیر افق باشد، چنین پدیده‌‌ای دیده می‌شود. مشاهدات منجمان دوره اسلامی مقدار آن را بین 17 تا 19 درجه ثبت کرده‌اند. طبیعی است که به علت ضعیف بودن فجر صادق، مشاهده آن نیازمند داشتن افق شرقی کاملاً باز و تاریک است. در سال‌های گذشته نیز رصدهایی در کشورمان انجام گرفته و نتایج آن به تایید بسیاری از مراجع دینی رسیده است.
 
در حال حاضر مرکز تقویم مؤسسة ژئوفیزیک دانشگاه تهران که مسولیت استخراج اوقات شرعی کشور را به عهده دارد، برای اذان صبح زاویه 17.7 درجه زیر افق را ملاک محاسبات قرار داده و از صداوسیما نیز همین اوقات اعلام می‌گردد.

 

 

برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید

اوقات شرعی...
ما را در سایت اوقات شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : اوقات شرعی owghat بازدید : 282 تاريخ : سه شنبه 17 بهمن 1396 ساعت: 18:50

اذان از نظر لغوی به معنی «آگاهی دادن»، «آگاهانیدن» و «خبر به گوش رساندن» است. در دین اسلام، ندایی است برای اعلام وقت نماز با الفاظ مخصوص. در عربستان پیش از اسلام به ندا دادن و جمع کردن مردم برای خبرها و کارهای مهم، اذان گفته می‌شده‌است. نمازهای روزانهٔ مسلمانان در ساعات مشخصی ادا می‌شوند که به این زمان‌ها اوقات شرعی می‌گویند. از آنجا که به یاد داشتن زمان دقیق داخل شدن به وقت نماز کار آسانی نیست، در محله‌ها و شهرهای مختلف گفتن اذان با صدای بلند در مسجدها رواج داشته و دارد. اذان را مؤذن در جایی بلند مانند گلدستهٔ مسجد می‌خواند. خواندن اذان واجب نیست اما مستحب است که پیش از شروع هر نماز، ابتدا اذان و سپس اقامه خوانده شود. در صدر اسلام، پیامبر اسلام در چندین مورد برای اعلام خبر (مانند فراخوانی برای جنگ بدر) از اذان استفاده کرده‌است.

 

 

 

برای ادامه مطلب کلیک کنید 

اوقات شرعی...
ما را در سایت اوقات شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : اوقات شرعی owghat بازدید : 326 تاريخ : سه شنبه 10 بهمن 1396 ساعت: 14:01

چرا باید در زمان های خاص نماز بخوانیم؟

پاسخ
حسن بن عبد اللَّه به نقل از پدرش از جدّش حسن بن علی بن ابی طالب علیهما السّلام در ضمن حدیث طولانیکه در بردارنده پرسشهاییهود از پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله از امور مهمّ است، روایت نموده که آنان از حضرت صلّی اللَّه علیه و آله از علّت اوقات نمازها پرسیدند به این صورت که یکی از آنان عرض کرد: ای محمّد، مرا از ناحیه خداوند- عزّ و جلّ- خبر ده که علّت وجوب نمازهای پنجگانه در پنج وقت بر امّتت در ساعتهای شبانه روز چیست؟ پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: «وقتیکه آفتاب به نقطه زوال می رسد؛ حلقهای دارد که در آن وارد می شود و هنگامیکه در آن داخل شد؛ وقت ظهر و زوال می شود و همه اشیاء مادون عرش در برابر اسماء و صفات پروردگارم تسبیح می گویند و آن همان ساعتی است که پروردگارم بر من درود و رحمت می فرستد، لذا خداوند- عزّ و جلّ- نمازگزاردن در آن هنگام را بر من و امّتم واجب نموده و فرموده است:أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوک الشَّمْسِ إِلی غَسَقِ اللَّیلِ؛ از وقت زوال آفتاب تا تاریکی شب نماز بپا دار.(اسراء، 78)

و آن همان ساعتی است که جهنّم را در روز قیامت می آورند. پس هر مؤمنیکه در آن ساعت موفّق به سجده یا رکوع یا قیام شده باشد؛ خداوند بدن او را بر آتش جهنّم حرام می کند.

و وقت نماز عصر، همان ساعتی است که حضرت آدم علیه السّلام از میوه درخت بهشتی تناول نمود و در نتیجه خداوند او را از بهشت بیرون راند. لذا خداوند بهفرزندانش دستور داده که این نماز را تا روز قیامت بخوانند و آن را برای امّت من برگزید و آن نماز از محبوبترین نمازها در نزد خداوندعزّ و جلّ است و خداوند به من سفارش فرموده که به خصوص آن را از میان دیگر نمازها پاس بدارم.

 

 

برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید 

اوقات شرعی...
ما را در سایت اوقات شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : اوقات شرعی owghat بازدید : 271 تاريخ : سه شنبه 10 بهمن 1396 ساعت: 13:57

اکثر محاسبات نجومی دارای دقت زیادی می باشند و می‌ توان پدیده های نجومی را با دقتی بهتر از یک ثانیه پیش بینی ‌کرد. اما در مورد پیش بینی اوقات شرعی دو مشکل وجود دارد:


۱- طلوع و غروب خورشید، اذان صبح و اذان مغرب پدیده های نجومی هستند که در آنها شرایط جوی تأثیر فراوانی دارد. دمای هوا، فشار هوا در لایه های مختلف جو و میزان رطوبت هوا از شرایط جوی هستند که نمی توان آنها را با دقت زیاد پیش بینی کرد و به همین دلیل اوقات شرعی را که وابسته به این عوامل هستند نمی توان با دقت زیاد پیش بینی کرد و ممکن است با زمان پیش بینی شده حتی تا چند دقیقه اختلاف وجود داشته باشد و نوشتن اوقات شرعی با دقت ثانیه بی معنی است.


۲- اذان ظهر تنها وقت شرعی است که می توان آن را با دقت یک ثانیه یا کمتر پیش بینی کرد اما این زمان تنها برای یک نقطه خاص صحیح می باشد. در شهر های بزرگ بدلیل وسعت شهر، اختلاف بین اوقات شرعی نقاط شرقی و غربی شهر به بیش از یک دقیقه می رسد. ( در حقیقت هر ۳۸۰ متر، یک ثانیه اختلاف زمانی وجود دارد که برای شهری با عرض ۲۳ کیلومتر، این اختلاف زمانی به یک دقیقه می رسد) و نوشتن اوقات شرعی با دقت ثانیه حتی اگر بتوان آن را حساب کرد، برای یک شهر ارزش ندارد و بنابر در همه حالت در استفاده از جداول اوقات شرعی، باید جانب احتیاط را رعایت نمود

طبق استفتا ا تی وهمچنین تحقیقات انجام شده ازتمامی مراجع عظام تقلیدتشیع واهل سنت ودیگرمذاهب طول یک اذان معمولی 6دقیقه می باشد .دراینجا به عنوان مثال اگر اذان 12:52دقیقه باشد12:58دقیه می توان نماز خواند واول وقت است واین 6دقیقه یرای اذان  تمامی نمازهای پنج گانه است.

وقت نماز مغرب چه زمانی است؟

وقت نماز مغرب زمانی است که سرخی آسمان در طرف شرق (در طرف مقابل غروب خورشید) که هنگام غروب خورشید پدیدار شده است، از بین برود.

 

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید 

اوقات شرعی...
ما را در سایت اوقات شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : اوقات شرعی owghat بازدید : 276 تاريخ : سه شنبه 3 بهمن 1396 ساعت: 12:47

محاسبه گر جهانی اوقات شرعی
محاسبه گر جهانی اوقات شرعی قابلیتی است که با استفاده از موقعیت مکانی نصب دستگاه اذان گو و زمان ، اوقات شرعی را برای همان نقطه محاسبه نموده و بر اساس همین محاسبه برنامه پخش دستگاه اذان گو انجام می شود. و نیازی به بروزرسانی سالیانه و یا چند سال یکبار جداول اوقات شرعی مانند دستگاه های اذان گوی با جدول اوقات شرعی نیست و همچنین با جابجایی دستگاه چه داخل کشور و چه خارج از کشور نیازی به جداول جدید نمی باشد.

 

  قابلیت محاسبه اوقات شرعی (به جای جداول سالانه)
  تمامی فرمول های رایج شیعه و سنی
 محاسبه اوقات شرعی بر اساس ساعت شرعی مرکز استان ، شهرستان و یا بخش ( برای بیش از 1500 نقطه کشور ) و یا برای دقیقا همان نقطه نصب دستگاه اذانگو
 منطبق با اوقات شرعی رسمی کشور
  امکان استفاده در ایران و دیگر کشورهای خارجی با استفاده از مکان یاب ماهواره ای و یا وارد کردن موقعیت جغرافیائی
  تائید شده از طرف م وسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران
 

محاسبه گر جهانی اوقات شرعی چیست؟
محاسبه گر جهانی اوقات شرعی قابلیتی است که با استفاده از موقعیت مکانی نصب دستگاه اذان گو و زمان ، اوقات شرعی را برای همان نقطه محاسبه نموده و بر اساس همین محاسبه برنامه پخش دستگاه اذان گو انجام می شود. و نیازی به بروزرسانی سالیانه و یا چند سال یکبار جداول اوقات شرعی مانند دستگاه های اذان گوی با جدول اوقات شرعی نیست و همچنین با جابجایی دستگاه چه داخل کشور و چه خارج از کشور نیازی به جداول جدید نمی باشد.

 

مکان نصب دستگاه اذنگوی تمام خودکار به سادگی با سه روش زیر مشخص می شود:
انتخاب استان ، شهرستان و بخش از لیست شهر ها در منوی فارسی دستگاه اذانگو که این شهرها بر اساس آخرین تقسیمات کشوری و با استاندارد موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران در برنامه وجود دارد. نقاط تعریف شده در لیست بیش از 1500 نقطه کشور عزیزمان ایران است.
 وارد نمودن دستی مختصات جغرافیایی در منوی مربوطه در دستگاه برای نقاطی که در لیست وجود ندارد. مانند نقاطی که به هر دلیلی در لیست وجود ندارد و یا خارج از کشور.
 مکان یابی اتوماتیک توسط دستگاه اذان گو: با توجه به مجهز بودن دستگاه اذان گو به جی پی اس GPS امکان مکان یابی و تنظیم دقیق ساعت توسط دستگاه وجود دارد
دو قابلیت آخر (استفاده از مکان یاب ماهواره ای و یا وارد کردن موقعیت جغرافیائی) امکان استفاده دستگاه اذانگو را علاوه بر داخل کشور در دیگر کشورهای خارجی را نیز فراهم نموده است.

 

 

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

اوقات شرعی...
ما را در سایت اوقات شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : اوقات شرعی owghat بازدید : 305 تاريخ : سه شنبه 3 بهمن 1396 ساعت: 12:44